zondag 20 december 2009

Kennummers/K-nummers nu online

Ik schreef al eerder over het verschijnsel dat op drukwerk uit de Tweede Wereldoorlog vaak een nummer staat dat begint met een K, dat het K-nummer of Kennummer wordt genoemd (zie dit bericht). Dat bericht sloot ik af met de melding dat ik een kopie van de geschreven lijst heb, waarin de nummers aan de bedrijven worden gekoppeld die het drukwerk hebben gemaakt.

Een voorbeeld van zo'n nummer: K 1300. Dat verwijst naar drukkerij/uitgeverij Mes en Bronkhorst in Haarlem.


Via een bezoeker van mijn weblog heb ik een digitale versie gekregen, gebaseerd op de geschreven versie. Ik heb hem her en daar wat verbeterd (het oorspronkelijke handschrift werd af en toe niet zo goed ontcijferd) en ik wil hem hier publiek maken. Want volgens mij is hij nog nergens op internet te vinden.

Hier is de digitale k-nummer-lijst (pdf).
Leve de openbaarheid!


Bovenstaande tekst schreef ik in december 2009. Sinds dat moment heb ik veel reacties gekregen van mensen die aanvullingen/verbeteringen hadden, die ik steeds verwerkte.

Onlangs kreeg ik een tip dat de Kennummerlijst nu ook op een website staat: http://hong.vlinden.com/knum.asp#lijst. Deze ziet er mooi uit en heeft inmiddels ook al namen en nummers verzameld die ik niet heb. 

Reden voor mij om de mijne off-line te halen. Meerdere digitale lijsten zorgen ook maar voor verwarring. En dat dient geen enkel doel, vind ik.

Ik heb de laatste versie van 'mijn lijst' doorgestuurd naar de beheerder van de website, zodat de door bezoekers doorgegeven informatie niet verdwijnt.

Jim Terlingen, mei 2011