donderdag 30 januari 2020

Kleine aanvullingen op 't Hooge Nest

Ik vind het een indrukwekkend boek: 't Hooge Nest van Roxane van Iperen. Meeslepend geschreven en het geeft de indruk volledig op feiten gebaseerd te zijn.

Een beetje verbaasd was ik echter wel toen ik in mijn editie (de ePub) achterin, bij de gegevens over de mensen die in het boek voorkomen, hetvolgende zag staan:

(klik erop voor een vergroting)

Zowel bij Harm Krikke als bij Willem Punt staan vaagheden. Het lijkt me een kleine moeite om deze gegevens te achterhalen - ook voor Van Iperen - maar blijkbaar lukte het haar niet meer. Deadline te halen, of zo? Het staat trouwens ook zo in de papieren versie van het boek.

Toch maakt het op mij een wat slordige indruk en dus mailde ik haar en haar uitgever met het aanbod dat ik daar wel even tijd in wil steken, als dat nog nodig is. Geen reactie. Vast allebei druk met vanalles. Maar ook dat vind ik slordig.

Nationaal Archief
Vandaag een kwartiertje in het Nationaal Archief gekeken in de processtukken in de zaak tegen Eddie Moesbergen. 'Maar' een kwartiertje, want ik was er om een andere reden. 

Wat zag ik?

* Harm Krikke, geboren op 20-3-1891 in Scheemda (niet 1896, dus).
* Willem Punt, geboren op 12-10-1894 in Holysloot.

(Met deze gegevens kun je gemakkelijk doorzoeken, oa in het Nationaal Archief).

Wat me ook opviel is de getuigenis van de Huizense agent Boellaard. Hij zegt dat hij samen met zijn collega De Waal de drie SD-mannen vergezelde naar 't Hooge Nest. In het boek heet deze man Hiemstra. Het kan goed zijn dat de getuigenis die ik las niet klopt en dat het dus echt Hiemstra moet zijn (ik heb het echt bij dat kwartiertje gehouden met onderzoeken), maar ik meld het maar even.

En er is nog een Huizense agent, Jan Pieter Wildeboer (ten tijde van het verhoor in 1946 dertig jaar oud), die in zijn verhoor zegt 's avonds naar 't Hooge Nest gestuurd te zijn om daar 'gearresteerde joden op te halen'. Dit staat niet in het boek.

Dawast.

Reacties
13-7-2020: ik krijg een mail van een kleinzoon van agent Boellaard, Bas Boellaard. Volgens zijn onderzoek, gebaseerd op archieven in Huizen (oa politierapporten) klopt het dat Boellaard en De Waal met de SD’ers meegingen. En ook dat Wildeboer ‘s avonds nog naar ‘t Hooge Nest is geweest. Op het journalistiek gehalte van Van Iperens boek is dus af te dingen.

2-12-2020: mail van Guus van Veldhuizen, met een identiek verhaal. Ook hij zag de leemtes, ging speuren en zocht contact met de uitgever. "Tot nu toe geen reactie", schrijft hij me.

Aanvullingen van zijn kant:
* Rhijnvis Feith, geboren op 21-7-1909 in Utrecht, overleden op 13-1-1964 in Den Haag.
* Willem Punt, overleden op 31-3-1963 in Amsterdam.

3-12-2020: De uitgever heeft gereageerd op Van Veldhuizen. Hij heeft in reactie daarop nu al onze aanvullingen gemeld.