maandag 15 maart 2010

NOS-leugentje

Ik werd door een item in het radioprogramma OVT van de VPRO getriggerd op iets dat ik van mijn voormalige werkgever moeilijk verdraag.

Het onderwerp is: het unieke beeldmateriaal van Bernhard dat getoond is in de NOS-documentaire Bernhard, het verhaal van een Duitser dat afgelopen week is uitgezonden.


In een wijdverspreid NOS-persbericht stond "NOS-verslaggever Arjan Nieuwenhuizen (...) ging terug naar Wojnowo, de plek waar Bernhard opgroeide. Bovendien stuitte Nieuwenhuizen onverwachts op uniek privé-beeldmateriaal van Bernhard zelf, gemaakt tijdens zijn jeugd en de eerste jaren met prinses Juliana."

Dat is niet waar.
De films zijn gevonden door filmresearcher Gerard Nijssen, die ook voor Andere Tijden werkt en de beeldresearch deed voor de documentaire.

De NOS stuurde drie dagen voor de uitzending weer een persbericht rond, nu met een juiste tekst. "Bovendien kon Nieuwenhuizen gebruik maken van uniek beeldmateriaal van Bernhard zelf, gevonden door Gerard Nijssen."

Okee: fout gemaakt, erg slordig, maar... gecorrigeerd, zou je denken.

Maar dan is het 8 maart en wordt er in de documentaire zelf gezegd: "In het unieke materiaal dat door de NOS in de archieven is gevonden."

Ongeloofwaardig, als een documentaire die gaat over waarheidsvinding begint met een leugentje.

En op uitzending gemist en andere sites staat nog doodleuk het foute persbericht.

(Ik werd er door de NOS op gewezen dat vlak voor de uitzending een juist persbericht verstuurd is. Vandaar dat ik het oorspronkelijke bericht dat op deze plaats stond, ietwat heb aangepast.)