zaterdag 5 september 2009

Zelfmoordaanslag of zelfmoorddrama

Welke woorden media gebruiken om een gebeurtenis te omschrijven, kleuren vaak het denken erover.

Gisteren en vandaag is er naar aanleiding van de onderzoekspresentaties van gisteren veel berichtgeving over wat er op 30 april in Apeldoorn is gebeurd. De woorden die ik hoor en lees zijn: aanslag, koninginnedagdrama, drama, aanval.

Maar de woorden die na gisteren volgens mij het meest passend zijn, zijn 'zelfmoordaanslag' of 'zelfmoorddrama'.

Maar waarom hoor ik deze woorden niet?

Dat het om zelfmoord ging, staat nu toch wel vast. Het was een eenmansactie. Karst ging ervanuit dat hij zou sterven bij zijn actie. Hij koos ervoor om in een kwetsbare auto met een zo hoog mogelijke snelheid (hij haalde 112 km per uur) zonder veiligheidsgordel en airbag in te rijden op een bus. Hij had zijn huis per 1 mei opgezegd.

Is het dan een zelfmoord-aanslag of een zelfmoord-drama?
Ik kan niet goed kiezen.

De actie was gericht op de koninklijke familie, dus je zou het een aanslag kunnen noemen. Maar aan de andere kant wilde hij oorspronkelijk geen slachtoffers maken. Want je mag aannemen dat hij niet dacht dat hij de bus grote schade kon aanbrengen. En onderweg had hij geen mensen verwacht, blijkt nu. Het is een drama dat hij deze mensen heeft gedood en verwond.

Ter ondersteuning van mijn verhaal haal ik hoogleraar forensische psychiatrie Van Marle aan, die gisteren zei: "Ik denk dat hij een daad wilde stellen, door met zijn auto tegen de bus van de koninklijke familie te rijden. Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat hij dat had kunnen overleven of dat de bus daardoor van ernstig beschadigd had kunnen worden. Hij had niet de intentie bij om mensen te verwonden, alleen om die daad te stellen. Hij had een plan, zette de knop om en ging ervoor."

Hoe lang zal het duren voordat de Nederlandse media de woorden zelfmoordaanslag en zelfmoorddrama gaan gebruiken? Lang, denk ik. Ik denk dat de media stoeien met het feit dat de actie gericht was op de koninklijke familie en op koninginnedag. En Nederland raakt nog altijd in een kramp als het gaat om het koningshuis.

Fotootje van Karst uit zijn tijd op de Middelbare Hotelschool in Apeldoorn (hij was toen 17/18 jaar: